الخميس، 21 سبتمبر 2017

ميعاد مناسب للقيامة عمرو حسن

عمرو حسن

ميعاد مناسب للقيامة 


ف ظرف غير الظرف ده 
كان ممكن اشرب كاس واهلفط بالكلام 
أو أجُرّ نفسي من سكات 
تلاقوني متعلّق ف يافطة اعلانات 
مشنوق بوجعي من اللي فات أو م اللي جي 
بس الدراما بتقترح 
اني ابقى حيّ
دوري اللي مكتوب ع الورق بالجبر 
عامل نضافه ف بار - أو صوت موسيقى ف قبر 
أو شخص مستعجل على وقت مابيمشيش
- كل الحشيش بيودّي على نفس الطرق - 
- كل الطرق بتودّي لسجارة الحشيش -
مكتوبلي اعيش 
احضر زمن مجرم 
رديء وسخيف 
أبص ع الاوطان ف حرب رغيف 
واشوف وشوش الناس وهي اوكازيونات للحزن 
اخد بشر بالحضن يتلاشوا 
واشهد كلاب الليل واوباشه وهمّ ع الفمر الصناعي نجوم 
اشوف بشر بتحوم 
لابسين رقاب البوم وبينهشوا السهره 
كان حظي امشي ف مظاهره ومنكتبش قتيل 
اشوف دخول الفيل ناحية بلاد النمل 
وافضل لآخر وقت 
انا سرقت ياعمنا ولا اتسرقت 
الدنيا فرقت عن ما كنت بدأت 
وبقيت راكور ف حكاية بايخه وممله 
- والله - 
لولا اللي باقي ف برطمان النوتيلا 
ولولا بس الدنيا ماسكالي ذلّه
معلقاني بفرد ولا اتنين 
انا كنت هتحول سحاب عيّان 
واعطس مطر ف بلاد ماتعرفنيش
- كل الحشيش بيودّي على نفس الطرق - 
- كل الطرق بتودّي لسجارة الحشيش -.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق