الخميس، 21 سبتمبر 2017

ماصدقتش عمرو حسن

عـمـرو حسن

 ماصدقتش 



كلام الناس وصدقتِك 
زرعت بكل شيء فيا طيابة وخير
وجيتلك غير
وجيتلك شاري مش بايع 
برغم اني البعيد صايع 
ولا ليا ف غرام ولا زفت 
لكني حلِفت 
وحلفان الأصيل دستور 
بإني ببصِلك بغرور 
وعايزك ليا أبد العمر 
عرفت ازاي اغنيلك واقولك شعر 
عرفت ازاي صعيدي يجيب ورود للبنت 
وعلمني الوصول ليكي ان مهما حزنت 
فيه أجمل 
وفيه أشياء بتستاهل 
طلعت بعلمي شيخ جاهل 
وفيه في الدنيا ناس بتبيع هواية وحُب 
بدون أسباب ولا خلافات ولا فرق ف مكانه وقُرب 
أنا سيبتك عشان ماعشانش 
كده وخلاص
طلع فيه ناس تشيلهم بالزمن ع الراس وماتقدّرش
هواة جمع اللي حبوهم ف كام برواز 
حسب تواريخ تواجدهم 
وحسب الشكل والمضمون ونوع الحب وظروفه 
وبتقولوا بنكره ليه ؟
من الحزن اللي بنشوفه 
أكيد يعني ماقررناش نكون غُربا ومكتئبين 
ما م الناس اللي خذلونا 
وحبونا مسافة وقت أو لفراغ
أو لجنون مرض اسمه " هلاقي واسيب " 
شبعنا من البشر تجريب
وانا شبعتك جعان وصلك 
كريم أصلك ماهانش عليكي تسيبيني بدون شكراً 
كإني خدمة العملاء ياعسولة 
كإن عنيا مسئولة عشان حبت
أقولك ايه ؟
ماعادش كلام 
مانا معرفش تمني بكام 
مجرد ضيف ظهر جنبك ف كام صورة 
وخلصتوا الكلام بالليل غنا ومواويل
وشعر جميل مالوش داعي 
لا والنكتة ان انا فكّرت يجمعنا مكان بالوقت 
اديني نهيت مكان ما بدأت 
زهقنا كلام عن البنت اللي مجروحه 
وعن ماعرفش مين عمل ايه 
وعن ظلم الرجال تماً لنوع حوا 
وعن ديب النياب طله مابين ضلعه بينهش بنت 
زهقنا كلام عن الخاين وع الكداب 
كإن الباب مابيدخلش غيرنا احنا 
كإن ياعيني سرب ملايكه محاوطنا 
اكلمكم انا عن حد 
كان وبجد بيفكر يراعيها 
ماكانش بيزرع الاشعار سوى فيها 
وكان بيقول : انا عاصي وناوي اتوب 
بشع انك تكون غلطان ووقت ماتبقى شيء صالح تبات مغلوب
بتتغير عشان تخسر
بتتحوّل لشخص جديد عشان تندم وتتعاقب
ماصدقتش كلام الناس وصدقتك 
مخدر مر ف ضلوعي مسافة عشق 
سجاير من وجع وضمير ولحظة صدق 
تقرب يبعدوا عنك وتبعد تبقى أغلى الناس 
أقولك ايه وانا لوحدي 
رجعت مكان ما لقتيني 
ازاة خمرة ف الشارع رماها الوقت 
ببص على البشر خايف 
غشيم عشمان ف دراعاته وخايف من غرام كداب 
طلع في الدنيا ناس بتحن لو تتساب 
وانا أصبحت مش زيي وانا معاكي 
انا والله مش باكي عليكي ف شيء 
لكن باقي عليكي ف شيء 
بآخر أب متفضل ف علاقتنا 
وآخر أم نسيتيها ف حضن قديم 
هاسيبك شيء بيتسرب مع الأيام 
واصحّي طفل كان جنبك بحُب ينام 
سلام علشان خلاص ضيعتي 
عشان ضيعتي خلاص 
وسلام سلام

هناك تعليق واحد:

  1. انا نفسي نكون اصحاب انا وانتا وغربتي يا عمرو ❤️

    ردحذف